چهارشنبه، مهر ۱۷

شعبده بازی عدالت

شعبده بازی عدالت
وقتی سند دانش آموزان بهایی را که برای پیگیری "نقص پرونده" به مراجع قانونی مراجعه می کنند می بینم ، به حیرت می افتم. این جوانان 30 سال است از تحصیلات دانشگاهی کشور محرومند و هر سال برای احقاق حق خود به مراجع قانونی مراجعه می کنند. بالای این سند ها نوشته " لاتتبعوا الهوی ان تعدلوا" این کلام آغازین حکم قضایی، از آیات قرآن است. آیه 135 سوره نسا؛ و صورت کاملش چنین است: "فلا تتبعوا الهوی ان تعدلوا و ان تلوا او تعرضوا فان الله کان بما تعلمون خبیرا" یعنی: پس از هوای نفس پیروی نکنید که از حق عدول کنیدو اگر زبان بازی کنید یا روی برگردانید بدانید خداوند به آنچه می کنید آگاه است. حال وقتی سر آغاز یک حکم قضایی که با کلام قرآن آغاز شده تا این درجه نفی و به استهزا گرفته می شود توقعی از سایر حرفهای بی بنیاد و نیرنگ آلود ماموران دولت نمی توان داشت.

همیشه اجرای عدالت برای مردان حق و اهل ارزشهای اخلاقی یکی از مهمترین مشغله های ذهنی بوده. مبادا حقی ناحق شود و باطل جای آن حکم راند و به بیان قرآن با زبان بازی به شکل دیگری استحاله شود ولی آنچه در ایران ما دیده می شود کاملا برعکس است. چگونه یک قاضی که وظیفه قضاوت و تفکیک حق از باطل را دارد، می تواند تا این حد بی انصاف باشد و مرید نفس و هوی که برای حفظ مقام خود یا هر چیز دیگر جوانان تازه بالیده وطنش را که می خواهند در دانشگاهها به کسب علم پردازند وبه آبادانی کشور همت گمارند، از حق مسلمشان محروم می نماید .
به راستی عادلانه حکم کردن در کشور ما چه نشانه هایی دارد. ریش بلند، گرداندن تسبیح و زیر لب ورد گفتن، توان فریاد و توهین به شاکیان و مظلومان، شعبده بازی و تبدیل حق به باطل در یک آن و قابلیتهایی از این دست. این ظلم تنها بر جامعه بهایی ایران وارد نمی شود بسیاری از اقشار ومردم ایران قربانی تبعیض و محرومیتند. اقلیتهای قومی، زنان، دگراندیشان و گاه فقرا از ادامه و تکمیل تحصیلات خود ممنوعند. در بسیاری از کشورها حتی کشورهای درحال توسعه این نوع تبعیض از دهه 1960 و بعد از جنگ جهانی دوم ملغی شد. این نهضت مقابله علیه تبعیض برای ورود به دانشگاه پس از نهضت حقوق مدنی در آمریکا آغاز شد و به سرعت در سایر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اروپا متداول شد.

تبعیضهایی از نوع سن یا جنس و مشخص نمودن و رعایت حقوق مرتبط به آن، از آنجا که قابل تعریف و مشخصند، راحت تر قابل حل هستند ولی تعریف مسائل نژادی، عقیدتی، مذهبی و سیاسی بحث انگیز تر است و برای نظارت بر رعایت آن ممکن است مقاومتهای زیادی بروز کند.

سابقه تبعیض مذهبی در ایران زمین برای تحصیلات عالیه به دورتر ها برمی گردد در برخی مقاطع زمانی شدت گرفته و در زمانی با تساهل و مدارا با آن برخورد شده. هر زمان که آتش تعصب مذهبی بیشتر زبانه کشیده قربانیان این تبعیض فزون تر شده. مگر خواجه نظام الملک دانشمند نبود که دانشگاههایی به نام نظامیه بر پانمود و بهترین اساتید را برای تدریس در آن گماشت ولی تنها شافعیان اجازه ورود داشتند و سایر ادیان و حتی فرق اسلامی مانند اسماعیلیان، حنفیان و شیعیان حق استادی و شاگردی را نداشتند. شاگردان اجازه هیچ چون و چرایی نداشتند و تدریس علوم عقلی و فلسفه نیز با استادی عالمانی نظیر امام محمد غزالی قدغن و کفر و الحاد شمرده می شد.

اما از 1000 سال پیش که جنگ مذاهب در زمان خواجه نظام الملک ایران را فراگرفته بود تا به امروز در کشور ما چندان تفاوتی مشاهده نمی شود فقط اسامی عوض شده. شیعه جای سنی نشسته و جای شافعی را فرقه ای دیگر گرفته اما باز در زمانی که تمام جهان چون یک وطن شده و ارتباطات، عقول و افکار و فاصله ها را به هم نزدیک کرده، در کشور ما واقعیت دردناکی چون محرومیت جوانان بهایی از تحصیلات عالیه وجود دارد.

و در ایران زمین بدین گونه عدالت رعایت می شود و عدالت گستران برده نفس و هوا و باورهای کوته بینانه خویشند. بد نیست نگاهی به آخرین گزارش سرویس خبری جامعه جهانی بهایی در اکتبر 2008( 12 مهر 1387) در این خصوص بیندازیم:

٣اکتبر ٢٠٠٨ برابر با ١٢ مهر ١٣٨٧سرويس خبرى جامعۀ جهانی بهایی
در آستانۀ سال تحصیلی جدید، جوانان بهائی مجدداً درهای مؤسسات آموزش عالى را بر روی خود بسته دیدند.
گرچه در مجامع عمومی، دولت ایران مدعی است که بهائیان آزادند تا به دانشگاه بروند، اما گزارش‌های چند هفتۀ اخير حاکی است که سیاست بازداشتن بهائیان از تحصیلات دانشگاهی همچنان به قوت خود باقی است.
براى دانشجویان بهائی که سعی داشتند در پائيز امسال به دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزش عالی راه یابند امكان دسترسی به نتیجۀ آزمون ورودى مسدود گردیده و پرونده‌های آنها در تارنمای سازمان آزمون سراسرى با عنوان "نقص پرونده" بسته شده است.
اخراج دانشجويان بهائی که در سال‌های قبل موفق به ورود به دانشگاه‌ها شده بودند نيز ادامه دارد. كسانى‌ هم که از طریق قانونی اقدام نموده‌اند شکایتشان رد شده است و از رسيدن به نتيجه مطلوب نااميد شده‌اند.
بانی دوگال، نمايندۀ ارشد جامعۀ جهانى بهائى در سازمان ملل گفت: "دولت ایران با همان روش‌هاى پنهانى متداول چهار سال گذشته، مانع دستیابی دانشجویان بهائی به تحصیلات دانشگاهی مى‌شود."
به گفته خانم دوگال؛ "سياست‌هاى حكومت ايران، علی‌رغم امضاى معاهدات بين المللى در تأييد حق آموزش، در جهت بستن درهاى دانشگاه‌ها به روى بهائيان بوده است".
"خواست ما از جامعۀ بين المللى و بخصوص از استادان، مسئولان ادارى و دانشجويان در همه جا اين است كه صدايشان را در حمايت از دانشجويان بهائى در ايران بلند كنند".
براساس گزارش‌هاى رسيده از ايران امسال شيوه اصلى جلوگيرى از ورود دانشجويان به دانشگاه‌ها مسدود كردن دسترسى آنها به نتايج آزمون دانشگاهى با ادعاى "نقص پرونده" است.
سال گذشته نيز از اين روش استفاده شده بود اما امسال علنى شد كه بسيارى از دانشجويان بهائى در روند بررسى درخواست پذيرش از پيش شناسائى شده‌اند. اين دانشجويان وقتى به تارنماى آزمون سراسرى دانشگاه‌هاى ايران مراجعه مى‌كردند به جاى ديدن نتيجه آزمون خودشان با صفحه‌اى كه در آن نوشته بود "خطاهاى مقابل را تصحيح نمائيد" و موضوع خطا را "نقص پرونده" اعلام كرده بود مواجه مى‌شدند. (اين سند را به زبان های فارسی و انگلیسی ملاحظه نمائید).
نشانى اينترنتى (URL) اين صفحه كه متقاضيان بهائى به طور خودكار به آن فرستاده مى شدند با كلمات "error_bah" ختم مى‌شد كه احتمالاً اشاره‌اى به اين است كه پرونده آنها به دليل بهائى بودن مهر خطا (error) خورده است. (نشانى كامل اين صفحه اين است:
http://82.99.202.139/karsarasari/87/index.php?msg=error_bah)
با وجود اين كه دانشجويان بهائى تمام اطلاعات خواسته شده را به طور كامل ارائه داده و با موفقيت در امتحانات شركت كرده بودند اين پيام را دريافت مى‌كردند.
در سال تحصیلی گذشته (٢٠٠٨-٢٠٠٧) از بیش از ١٠٠٠ دانشجوی بهائی، که در آزمون ورودی شرکت کرده و امتحانات را به طور کامل گذرانده بودند، اسامى نزدیک به ٨٠٠ نفر با عنوان "نقص پرونده" حذف شد.
بدون داشتن پروندۀ کامل، ثبت نام در تمام دانشگاه‌های دولتی و اکثر دانشگاه‌های خصوصى غیر ممکن است.
دانشجویانی که شكايت كرده‌اند كه پرونده‌شان به اشتباه ناقص عنوان شده، در دادگاه‌های ایران تا به حال گوش شنوائى پيدا نكرده‌اند.
در حکمی که در آوریل گذشته شعبه يك ديوان عدالت اداری صادر كرد شكايت یک دانشجوی بهائی از سازمان سنجش آموزش كشور رد شد.
در راى اين دادگاه آمده بود: "با توجه به این که سازمان طرف شکایت شرایط مذکور را در خصوص شاکی احراز نکرده بنا براین شکایت وی غیر وارد تشخیص و حکم به رد آن صادر و اعلام می گردد." (اين سند را به زبان های
فارسی و انگلیسی ملاحظه نمائید).
همان دادگاه تقاضای یک دانشجوی بهائی را نيز که به دليل عقائد مذهبى‌اش از دانشگاه اخراج شده بود براى پذيرش مجدد در دانشگاه رد کرد.
دادگاه در رد اين تقاضا به بخشنامه‌اى از گلپایگانی در سال ١٩٩١ اشاره كرده بود كه در آن صريحاً طرح گسترده‌اى براى مسدود کردن "ترقی و توسعۀ" جامعۀ بهائی شامل اخراج دانشجویان بهائی عنوان شده است.
دادگاه نوشته بود: "نظر به این که وضعیت شاکی با مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی (بشماره ١٣٣٧/م/س-۶/١٢/۶٩) تطبیق و مردود شناخته شده است و اعتراض موجهی ندارد که تخلف از مقررات را ثابت نموده و خواسته وی را موجه سازد، بنابراین ذیحق بودن شاکی محرز نمی باشد، لذا حکم به رد شکايت صادر و اعلام می دارد". ". (اين سند را به زبان های
فارسی و انگلیسی ملاحظه نمائید).
گزارش‌هاى اخیر نشان می‌دهد هنوز هم بهائیانی که در دانشگاه ثبت نام نموده‌اند — كه در حال حاضر تعدادشان بسیار اندك است — اگر اعتقادات مذهبى‌شان معلوم شود اخراج می‌شوند.
به عنوان نمونه، در ماه اوت، در دانشگاه فضیلت دانشجوی دختری که فقط سه هفته به فارغ التحصیلی‌اش باقی مانده بود به دفتر مقامات دانشگاه احضار شد و وقتى حاضر نشد اعتقاداتش را انكار كند از دانشگاه اخراج شد.
با وجود رفتار فريبكارانه حكومت ايران، نشانه‌هاى روزافزونى از حمايت از دانشجويان بهائى در داخل و خارج كشور به چشم مى‌خورد.
يكى از نمونه‌هاى قابل ذكر مقاله احمد باطبى، فعال سرشناس حقوق بشر بود كه اينك در تبعيد به سر مى‌برد. او در اين مقاله با عنوان "بهائيت رقيب ولايت" كه روز دوم سپتامبر در روزآنلاين منتشر شد به محروم كردن بهائيان از آموزش عالى و اصولاً به آزار بهائيان در ايران اعتراض كرد. (اين مقاله را به زبانهای
فارسی و انگلیسی ملاحظه نمائید).اسناد :عکس متن صفحه تارنمائی که با کلمات "error " (خطا) بجای نتائج کنکور دانشجویان بهائی نشان داده شده.سند ١: اصل فارسیسند١: ترجمه انگلیسی
حکم دادگاه در جواب یک دانشجوی بهائی که مراجعه و اعتراض کرده بودند که پرونده‌شان به نحو ناروا به عنوان "نقص پرونده" ذکر شده است.
سند ٢: اصل فارسیسند٢: ترجمه انگلیسی
حکم دادگاه در جواب یک دانشجوی بهائی که بر علیه سازمان کنکور سرتاسری تقاضای رسیدگی کرده بود صادر گشت، شکایتش رد گردید.
سند ٣ : اصل فارسیسند ٣ : ترجمه انگلیسی
برای مشاهده اصل انگلیسی خبر می توانید به سایت خبری بهایی مراجعه کنید: http://www.news.bahai.org/story/657

هیچ نظری موجود نیست: