جمعه، دی ۲۷

بی هنری دانشگاه باهنر کرمان

پس از انقلاب فرهنگی سال 59 و" تصفيه دانشگاهها"!، بسیاری از دانشجویان دانشگاهها به علت عقاید و فعالیتها اخراج شدند. در این میان دانشجویان بهایی صرفا به علت اعتقاد به آیینشان از تحصیلات عالیه محروم شدند.
به نظر می رسد تلاش مسئولین برای این ممنوعیت به چند انگیزه مهم فردی و اجتماعی انجام پذیرفته: از میان رفتن امیدواری و انگیزه کمال طلبی، میل به خروج از ایران ، کاهش تعداد بهاییان مقیم و در نتیجه ضربه پذیر نمودن این جامعه، فقر فرهنگی و محدود نمودن حوزه تاثیرگذاری اجتماعی این افراد ، به وجود آمدن بحرانهای معیشتی و شغلی( در همین زمان بهاییان از تمام شغلهای دولتی نیر اخراج شدند!) و در پی آن فشارهای روحی و روانی، دور شدن جوانان بهایی از موضوعات روز و مرتبط با جامعه اطراف، ایزوله نمودن ایشان از سایر هموطنان برای تنگ نمودن دایره آگاهی و تبادل نظر از هردو سو.
گرچه بعد از25 سال به علت فشارهای جوامع بین المللی از زیر پا گذاردن واضح حقوق بشر در ایران عده ای از بهاییان در برخی دانشگاههای کشور پذیرفته شدند ولی بیشتر آنان هر سال با عنوان و فریبی از حق انسانی خود برای تحصیلات عالیه محروم ماندند. جالب توجه آنست که دانشجویان مشغول به تحصیل نیز کم کم به بهانه هایی واهی از دانشگاهها اخراج شدند.
این محرومیتها نتوانست آرزوی قلبی مسئولین را برآورده سازد و جز ننگ و بدنامی در سراسر عالم ارمغانی برایشان نیاورد .
این بار نیز کرمان شاهد اخراج دسته جمعی 9 دانشجوی بهایی ازدانشگاه شهید باهنر بود.
چهارشنبه 25 دی ماه همزمان با دستگیریهای تهران، 9 نفر از دانشجویان بهائی که طی دو سال اخیر به دانشگاه راه یافته بودند و در دانشکده های مختلف دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول به تحصیل بودند ، به دلائل نامعلوم و به گفته معاون این دانشگاه به دستور سازمان سنجش آموزش کشور سایت تحصیلی ایشان بسته شده و از انتخاب واحد وثبت نام برای ترم آینده ممنوع شدند . اسا می این دانشجویان اخراجی عبارتند از : بینا ممتازی – سپهر قدرت – مهنوش دهقان – غزل صادقی – دانیال مطهری – لوا باغی – نیلوفر کنعانی - نسیم معطر – آرمان روشنی .
لازم به ذکر است اکنون فصل امتحانات پایان ترم دانشجویان است و بعضی از این دانشجویان اخراجی از شرکت در امتحانات محرومند و برخی با انگیزه و روحیه ضعیف در امتحانات شرکت می کنند . چندی قبل یکی از مسئولین حراست دانشگاه به یکی از این دانشجویان گفته بود که از دست ما کاری ساخته نیست این دستور از دفتر رهبری صادر شده و به ما دستور داده شده که هیچ مدرکی دال بر اخراج به شما ندهیم تا در مجامع بین المللی علیه جمهوری اسلامی استفاده نکنید . مسئولین دانشگاه نیز از دادن هر پاسخی پرهیز دارند و این در حالی است که اکثریت دانشجویان دانشگاه کرمان که با این عزیزان همدرس بوده اند آماده جمع آوری طومار و تحصن و پرهیز از برگزاری امتحانات به نفع همکلاسان بهائی خود هستند . اساتید دانشگاه نیز از این وضعیت اعلام نارضایتی نموده اند اما به دلیل موقعیت شغلی و ترس از اخراج ، از امضای طومار و دادن نامه تأییدیه مبنی برصحت اخلاق و رفتار بهائیان در محیط دانشگاه هراس دارند .

۲ نظر:

ناشناس گفت...

در مورد مظالمی که به جامعه بهائی ایران شده، همیشه این طور بوده که اقلیتی انگشت شمار که تحمل دگراندیشی را ندارند، در عین نارضایتی عموم مردم به آزار و اذیت بهائیان پرداخته اند. اگر آنها اقلیتند و مردم موافق آنها نیستند، پس چرا همیشه آن عده کم توانسته اند به مقصود خود برسند؟...

به هممیهنانم حق می دهم که خاموش بمانند تا از این طوفان در امان باشند... ولی معتقدم این آزار و اذیات امتحانی برای آنان نیز هست. فقط در چنین شرایطی است که آدمی می تواند ببیند چقدر نسبت به همنوعان خود و نسبت به عدالت حساس است. پروردگار همه مان را در امتحانات روسفید گرداند.

ناشناس گفت...

سلام!
اولاً اينكه حق زندگي در ايران رو هم بايد از شما بهايي ها بگيرن. شما خيلي پررو هستيد كه به خودتون اجازه ميدين بخواهيد تو ايران درس بخونيد. دانشگاه باهنر جاي آشغال هايي مثل شما نيست.
دوماً از شماها كثيف تر خودتونيد. كار شما نارو زدنه. شما به حضرت محمد(ص) و همه پيامبرهاي قبلي كه گفتن اون آخرين پيامبر خداست توهين كرديد. لعنت پروردگار آسمان ها و زمين بر بهاييت و تمتم دشمنان اسلام...