یکشنبه، بهمن ۲۰

و ای سازها به نوا نیایید!


سایه تبعیض و محدودیتی که برسرها گسترده، روز به روز وسعت می گیرد. ابعاد وسیعتری را درسیاهی خود ذوب می کند و پیش می رود. تنها دانشگاه و کار دولتی و بیان آزادانه افکار و لغزاندن قلم بر کاغذها نیست که بر بهاییان حرام شده بلکه این حلقه آزادی هر روز تنگ تر می گردد و این بار دامن هنرمندان بهایی را می گیرد.
پس از فرا خوان بعمل امده از داوطلبان شرکت در همایش موسیقی کشور در مورخ 10/9/87 در تهران و ارزشیابی متعاقب آن،از میان هشتصد نفر داوطلب ،تنها شصت نفر جهت شرکت در مسابقه انتخاب شدند وآقای مقصود لقائی( که جوانی بهایی ست) ازبین منتخبین به کسب مقام اول در رشته تنبک وکسب رتبه سوم در رشته پیانو کلاسیک نائل امد و بهمین جهت به دریافت تندیس کریستال وچهار قطعه سکه طلا وهمچنین دو تقدیر نامه رسمی موفق گردید . اما درهمین حال مقصود لقایی از طرف حراست استان مازندران ممنوع الصدا و تصویر شد و مشکلات فراوانی نیز برای تدریس موسیقی توسط وی، ایجاد نموده اند .
همچنین نیوشا فائز نیز در شهرستان کرج زمانیکه برای اخذ مجوز تدریس پیانو به مرکز آموزش وتوسعه هنر ها مراجعه می کنند به علت اعتقاد به دیانت بهائی از دادن مجوز به ایشان ممانعت می شود و راهنمائی می کنند که تنها راه دریافت مجوز تبری از عقیده خویش است . ( نیوشا فائز در امتحان تدریس پیانو که توسط همین مرکز برگزار شده بود پذیرفته شده است ) .
هنر، از حصار ها می گذرد، دیوارهای آهنی و فلزی را در می نوردد. کلام خود را با نقش و رنگ و نوا و کلمه و بعد و حجم و حرکت می گوید و می رود. هنر را هر که بر بند کشد، خودش به دام او گرفتار می شود و پلیدترین نقش نمایشش را بازی می کند. هنراستحاله می شود در رنگ و نور و کلام و از شکل و رنگی به دیگر شکل در می آید. در ذات هنر، آزادی می رقصد و مستانه می رقصد و حقیقت را فریاد می کند. بیم "هنر ترسان" نیز همین است: حقیقتی در لباس هنر

۲ نظر:

ناشناس گفت...

دوست نازنين شما بتازگي از اين جور خبرها مطلع ميشويد سالها پيش كه صحبت از اينترنت نبود بنده بخاطر بهايي بودن ممنوع الكار در رشته اي ديگري از هنر شدم حتي ده روز هم پس از آن بازداشت شدم ولي هيچ كس مطلع نشد

ناشناس گفت...

دوست عزیزم من به تازگی مطلع نشده ام بلکهسالها نظاره گر محرومیت نزدیک ترین دوستانم در این عرصه بوده ام ولی این اخبار جدیدی بود که به دست آوردم. خوشحال می شوم اگر دوست داشتی شرحی از مسئله ای که برایت پیش آمده برایم بفرستی.به هر حال "هنرمند هر جا رود قدر بیند و بر صدر نشیند". آنانکه بیم از هنرمندان تازه اندیش دارند از هنر چه می دانند؟