چهارشنبه، خرداد ۱۳

فرماندار اردستان و بهاييان



اردستان یکی از توابع استان اصفهان است که در شمال شرقی آن واقع گردیده و از نظر بافت شهری بیشتر به شهرهای حاشیه کویر چون یزد و کاشان ماننده است. بهاییان اردستان در طی ادوارگوناگون، مورد هجوم و آزار و قتل وغارت متعصبان و متحجران قرار گرفته اند و بسیاری ترک وطن کرده و عازم دیار دیگر شده اند. از سوی دیگر به علت تعصب بسیاری که در محل وجود داشته، محله بابیان و بهاییان از مسلمانان منفک گردیده تا به زعم ایشان با قطع سلام و کلام و توهین و تحریک، اردستان از بهاییان تهی گردد یا بهاییانش به اسلام گروند. در نتیجه در حال حاضر نیز بهاییان در محله ای مشخص به نام "باب الرحی" به معنای سر آسیاب زندگی می کنند. تقریبا تمام جوانان محل و بیشتر میان سالان به علت محدودیتهای شغلی و تحصیلی به شهرهای دیگر و اکثرا اصفهان نقل مکان نموده اند و تعدادی زن و مرد سالخورده و چند میان سال در محله باب الرحی روزگار می گذرانند و به شهادت اهالی اردستان از صدیق ترین و بی آزارترین ساکنان این شهرند.
در ادامه روند آزار و اذیت بهاییان در نقاط گوناگون ایران، این شهر نیز از تیررس این مظالم در امان نماند. 3 خادم محل که مسئول رتق و فتق و رسیدگی به امور بهاییان اردستان را بر عهده داشتند، بارها به وزارت اطلاعات خواسته شدند و بر در و دیوار منازلشان فحش و ناسزا و لعنت نگاشته شد.
امام جمعه آران و بیدگل که برای سخنرانی به اردستان آمده بود به مانند امام جمعه سمنان، از مردم شریف اردستان خواسته بود که با آنچه در توان دارند در اخراج بهاییان بکوشند . قابل ذکر است که خود مسلمانان منصف مسلمان که صدای امام جمعه را شنیده بودند، این مطلب را به گوش بهاییان رسانیدند. از سوی دیگر بر دیوارهای کاهگلی منازل شعارهای توهین آمیز خطاب به آیین بهایی و نیز بهاییان، همراه با اسم نگاشته شده که فردای همان روز با پاشیدن اسپری مشکی برروی آن تا حدودی مخدوش گردیده است.
شدت محدودیت در این شهر به گونه ای ست که بهاییان اردستان از ابتدایی ترین خدمات شهرداری محرومند و برای پاکسازی و آب و جاروب محیط و انتقال زباله ها، خود اقدام نموده و شهرداری مسئولیتی را در این مورد بر عهده نمی گیرد.
حال محمد حسین قاسم زاده ، فرماندار اردستان ، وجود بهاییان و مواد مخدر را از تهدیدات شهرستان اردستان می شمرد. حال باید دید ترس مسئولین از عده ای زن و مرد سالخورده که حتی از ابتدایی ترین حق شهروندی که خدمات شهرداری است محرومند به چه علت است؟
در این بیم نکته ای نهفته است و آن اقرار به نافرجام ماندن تمام تلاشها و تمهیداتی ست که دولت در طی سالها بر بهاییان اردستان در پیش گرفته.
البته از کسانی که بی حجابی را با قتل هم سنگ می دانند و با واژه ها بازی های خطرناک می کنند بیش از این نمی توان انتظار داشت.
مغالطه هم که نقل زبان ایشان است؛ بهاییان را در کنار مواد مخدر جزو تهدیدات اردستان قلمداد کردن، تنها به منظور انتقال بار معنایی منفی مواد مخدر است که در این جمله در کنار بهاییان نشانده شده تا برای فریب مخاطب ساده دل به کار رود.
برای مطالعه سخنان فرماندار اردستان به این لینک توجه بفرمایید:
http://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=1508

هیچ نظری موجود نیست: