سه‌شنبه، آبان ۵

دادگاه 9 بهایی در مشهد برگزار شد!

در 3 آبان ماه دادگاهی در مشهد برگزار شد. در این آخرین دادگاه، 9 بهایی که پیش از این بازداشت شده بودند، با حضور دو وکیل مدافع و قاضی پرونده به اتهامات خویش پاسخ دادند. اتهامات ایشان شامل: " تبلیغ علیه نظام، " اقدام علیه امنیت ملی"، " تکثیر سی دی" و " توهین به مقدسات" بوده است. وکلا به خوبی از حقوق موکلین خود دفاع نموده و برخورد قاضی پرونده نیز با این 9 نفر خوب بوده است.
پرونده داور نبيل زاده، سيما اشراقي، ناهيد قديري، نسرين قديري، رزيتا واثقی، هومن بخت آور، جلاير وحدت، سیمارجبيان و كاويز نوزدهي، مربوط به سال 84 است . در این میان خانم سیما اشراقی همراه با این افراد بازداشت نشد بلکه در بهمن 87 به همراه جلایر وحدت دستگیر و به زندان مشهد منتقل گردید.
این در حالیست که اکثر بهاییان را با همین اتهامات بی اساس دستگیر می کنند ولی مصادیق روشنی از آن به دست نمی دهند. البته این موارد تنها شامل بهاییان نمی شود؛ بلکه فعالان حقوق بشر، نویسندگان و حتی وکلا را نیز در بر می گیرد. کسی نمی داند مراد از تبلیغ علیه نظام چیست؟ آیا داشتن دیانت بهایی یا بیان اعتقاداتش، توهین به مقدسات شمرده می شود؟ آموزش اصول اخلاقی، هنرها و مهارتهای زندگی، سوادآموزی و بهداشت چگونه می تواند به اقدام علیه امنیت ملی تعبیر شود؟ دولت ایران،ملت ایران را چه کسانی می پندارد که خدمت به ایشان و بیان حقایقی درباره دیانت بهایی، اقدام علیه امنیت ملی تلقی می شود؟
این اتهامات یادآور مخالفتهای علما در راه اندازی مدارس به سبک نوین است. وقتی عده ای روشنفکر، تحصیلکردگان و برخی بابیان و بهاییان اقدام به تاسیس این مدارس زدند، بعضی علمای متحجر قد برافراشتند که اینها می خواهند دین مسلمانان را ببرند و بازار ما را بی رونق کنند. یکی از ایشان چنین گفت:
"اگر این مدارس تعمیم یابد، یعنی همه مدارس مثل این مدرسه باشد، بعد از 10 سال یک نفر بی سواد پیدا نمی شود. آن وقت رونق بازار علما به چه اندازه خواهد شد؟ معلوم است علما که از حرمت افتادند، اسلام از رونق می افتد. صلاح مسلمین در این است که از 100 شاگرد که در مدرسه درس می خوانند ، یکی دوتاشان ملا و باسواد باشد و سایرین جاهل و تابع و مطیع علما باشند"*
به همین دلیل است که آزادی بیان مساوی با توهین به مقدسات و اقدام علیه امنیت ملی تلقی می شود.

*ماشاالله آجودانی، مشروطه ایرانی، نشر اختران، ص266 و 267

هیچ نظری موجود نیست: