یکشنبه، مهر ۲۶

دادگاهی که برگزار نشد!







صبح امروز 26 مهر ماه قرار بود 7 مدیر جامعه بهایی ایران موسوم به " یاران ایران" محاکمه شوند. خانواده های مهوش ثابت، بهروز توکلی، وحید تیزفهم، فریبا کمال آبادی، سعید رضایی،عفیف نعیمی و جمال الدین خانجانی خود را برای داداگاه امروز آماده نموده بودند. اما بار دیگر این دادگاه به تاخیر افتاد.
صبح یکشنبه 26مهر ماه پس از مراجعه بعضی از افراد خانواده این 7 نفر، به همراه یکی از وکلایشان -خانم مهناز پراکند-متوجه شدند، یاران ایران را به دادگاه نیاورده اند و در نتیجه اجازه ورود این خانواده ها به دادگاه داده نشد. از این رو خانم پراکند به نمایندگی از طرف خانواده ها به دادگاه رفته و خبر به تعویق افتادن زمان دادگاه را به طور رسمی دریافت نمود.

این در حالیست که روز گذشته عبدالفتاح سلطانی( یکی از وکلای این 7 نفر) در مصاحبه ای با کمیته گزارشگران حقوق بشر، احتمال برگزار نشدن این محاکمه را گوشزد نموده و در پاسخ به علت تعویق دادگاه چنین گفته بود:
"فردا به احتمال قوی دادگاه برگزار نخواهد شد. در تاریخ 15 شهریورماه بنده و وکلای دیگر این پرونده به قرار بازداشت موقت اعتراض نمودیم. مدت قرار بازداشت موقت قبل منقضی شده بود و دادگاه از نظر قانونی حق تمدید قرار بازداشت موقت را نداشت. پرونده برای رسیدگی به اعتراض بنده و سایر همکاران به دادگاه تجدید‌نظر ارسال شد. اصولا ظرف 4 الی 5 روز به اعتراض به پرونده‌هایی که متهمان آن در زندان به سر می‌برند رسیدگی می‌شود اما در خصوص این پرونده اکنون پس از گذشت حدود 40 روز از فرستادن پرونده به دادگاه تجدیدنظر حتی شعبه‌ای که پرونده به آن ارجاع داده شده باشد نیز برای ما مشخص نیست، به این معنا که مراجعه ما به قسمت رایانه بی‌ثمر بوده و هنوز حتی به ما اعلام نکردند پرونده به کدام شعبه رفته است.
این مطلب نشان می‌دهد که عده‌ای نمی‌خواهند این دادگاه برگزار شود. پیش‌بینی ما نیز همین بود که به احتمال زیاد دادگاه تا فردا برگزار نخواهد شد چرا که هنوز پرونده از دادگاه تجدیدنظر به دادگاه بدوی یعنی شعبه 28 دادگاه انقلاب عودت داده نشده است و تا زمانی که پرونده‌‌ای نباشد طبیعی است امکان رسیدگی وجود نخواهد داشت ".
هنوز تاریخ دیگری توسط دادگاه برای محاکمه این افراد تعیین نشده است و مسئولین امور بیان داشته اند که زمان آن متعاقبا اعلان خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: