سه‌شنبه، مهر ۲۸

فریادی از ورای مرزها!




حمایت جمعی از هنرمندان و نمایندگان آزادی مذاهب از بهاییان ایران!


خطوط رنگ می بازند و مرزها به فرض بدل می شوند؛ در روزگاری که " عالم یک وطن محسوب " است و " اهل زمین ساکنان آن"*. دیگر ظلم و بیداد در هر جای این کره خاکی سربرآرد، همگان محکومش می کنند اگر چه از دین و نژاد و ملیت و باور دیگر باشند و ایران -سرزمین آزاده مردمان- که بر فرزندانش بی مهری می شود، بر زنانش ستم، بر دگر اندیشانش زندان و بر اقلیتهایش بی حرمتی و محدودیت، فریاد می زند از دردهای جگرخراش؛ و دیگران به حمایتش برمی خیزند تا بگویند: "اینک انسانها، پاره یک تنند و سلوهای یک پیکر و درد هر عضو، اعضای دیگر را به صدا خواهد آورد و اعصاب عالم را به حرکت."

در 26 مهر ماه قرار بود دادگاهی برگزار شود و 7 مدیر جامعه بهایی ایران محاکمه شوند. این محاکمه چند بار به تعویق افتاد زیرا که مدارکی دال بر اتهامات ساختگی جور نشده بود؛ ولی پیش از برگزاری دادگاه، بسیاری از مردم دنیا این نقض آشکار حقوق بشری که بر بهاییان ایران و نمایندگانشان( 7 مدیر زندانی)می رود، محکوم کردند. این اعتراض تنها به فشارهای وارد بر بهاییان محدود نمی شد، بلکه تمام ایرانیانی را که از حقوق مدنی خود محرومند یا در فشار و سختی به سر می برند، در بر می گرفت.

در ادامه گزارشی از گردهم آیی عده ای از ستارگان و هنرمندان تلویزیون و سینمای آمریکا، رئیس کمیسیون بین المللی آزادی مذاهب و رهبران مذهبی را می خوانید که برای احقاق حقوق مردم ایران و شرایط غیرعادی بهاییان ایران ، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی جمع آمده اند:

"جمعی از ستارگان تلویزیون و سینمای آمریکا، هنرمندان ایرانی، رئیس کمیسیون بین المللی آزادی مذاهب و نمایندگان و رهبران مذهبی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گردهم آمدند تا ضمن نمایش حمایت خود از بهائیان ایرانی در داخل کشور، خواستار رعایت حقوق بشر و آزادی مذاهب در ایران شده و اعتراض خود را به زندانی شدن ناموجه ۷ فرد بهائی متهم به جاسوسی برای دولت اسرائیل در زندان اوین در یک سال گذشته ابراز کنند.

بهائیان زندانی که در ماه می ٢٠٠٨ در منازل خود در تهران دستگیر شدند از رهبران کمیته ملی بهائیان ایران به شمار می روند.

این برنامه سه ساعته که تحت عنوان «شب حقوق بشر و آزادی مذاهب در ایران» در حضور صدها تماشاگر که اغلب آنان ایرانی بودند درآدیتوریم بوارد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی درلس آنجلس برگزار شد، هم زمان بود با نزدیک شدن محاکمات ۷ نفر از رهبران بهائی که از یک سال پیش تاکنون به اتهام جاسوسی برای دولت اسرائیل در بخش ۲۰۹ زندان اوین درتهران به سر می برند و احتمال دارد تا هریک ازآن ها در محاکماتی که در روز ۱۸ اکتبر آغاز خواهد شد به اعدام محکوم شوند. این در حالی است که زندانیان مذکور در طول چند ماه گذشته نتوانسته اند با وکیل مدافع خود خانم شیرین عبادی که از پس از وقایع انتخابات و شورش های پس از آن، در خارج از ایران اقامت دارد ملاقاتی داشته باشند.

این گردهم آیی به منظور آگاه ساختن عموم مردم از شرایط ناهنجار زندگی بهائیان ایرانی در داخل کشور برگزار شد. بهائیان ایرانی که یکی از بزرگ ترین اقلیت های مذهبی این کشور را تشکیل می دهند، در طول سه دهه گذشته، همواره مورد تهاجم و آزار واذیت رژیم جمهوری اسلامی بوده اند. این برنامه که مجموعه ای از چند سخنرانی و اجراهای هنری توسط هنرمندان بین المللی بود با خوش آمد گویی رئیس هندی تباردانشگاه کالیفرنیای جنوبی «وروس سونی» آغاز شد که لس آنجلس را یکی از متنوع ترین شهرهای جهان از لحاظ مذهبی خواند و درپایان سخنان خود ضمن حمایت از بهائیان ایران گفت «امشب همگی ما بهائی هستیم.»

پس از قرائت بیانیه ای از طرف رئیس شورای محلی بهائیان لس آنجلس که این گردهم آیی را «قدمی کوچک در راهی بزرگ » خواند، رانین ویلسون بازیگر و کمدین معروف تلویزیون آمریکا درحالی که خود را در پشت میله هایی شبیه زندان قرار داده بود، زندگی در جهان آزاد را موهبتی خواند که بایست هر آن برای داشتن آن سپاسگزار بود.

دکتر دوایت بشیر یکی از مقامات کمیسیون آزادی بین المللی ادیان وابسته به وزرات امور خارجه آمریکا در سخنانی وضعیت حقوق بشر در ایران را به خصوص پس از وقایع انتخابات ماه ژوئن ریاست جمهوری در این کشور وخیم تر از همیشه خواند:« در چند ماه گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از تظاهرکنندگان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران به محاکمات نمایشی کشیده شده اند که چیزی جز به تمسخر کشیدن استانداردها و قوانین بین المللی توسط رژیم جمهوری اسلامی نیست. سه تن از این افراد به اعدام محکوم شده اند و هم اکنون کمیته حقوق بشرسازمان ملل متحد از مقامات ایران خواسته است تا در این رای خود تجدید نظر کنند. وقایع پس از انتخابات ماه ژوئن و مقابله خشونت بار با تظاهرکنندگان در خیابان های ایران به خوبی نشان می دهد که رژیم اسلامی ایران نه تنها یکی از بزرگ ترین ناقضان حقوق بشردر جهان به شمار می رود بلکه وضعیت حقوق بشر درایران در یک سال گذشته بدتر از همیشه شده است.» آقای بشیر در ادامه این سخنان گفت:« بهائیان تنها قربانیان رژیم تهران نیستند بلکه جمهوری اسلامی در ۳۰ سال گذشته بیش از ۸۰ هزار نفر اقلیت مذهبی، روزنامه نگار، دانشجویان، فعالان سیاسی و مخالفان خود را به قتل رسانده است.»

در پایان دوایت بشیر خواستار آزادی بلاشرط و فوری ۷ بهائی زندانی در ایران شد و از پرزیدنت باراک اوباما که همواره درسخنان خود از آزادی های مذهبی دفاع کرده است خواست تا در مذاکرات احتمالی خود با رژیم تهران این موارد مهم نقض حقوق بشری در ایران را به وضوح مطرح سازد.

برنامه با سخنرانی رهبران مذهبی مسلمان، مسیحی، یهودی و بودائی که هریک حمایت خود را از بهائیان ایران اعلام داشتند و بهائیت را« دینی که تمام ادیان دیگر را پذیراست» خواندند ادامه یافت و آنتونی عزیزی بازیگرایرانی هالیوود ضمن بازگوکردن مواردی از مظالمی که بر بهائیان ایران از جمله اعضای خانواده خود او در ایران رفته است به معرفی شهره آغداشلو بازیگر ایرانی برنده جایزه امی در هالیوود پرداخت که با یک پیام ویدیویی ضمن حمایت از حقوق بهائیان ایرانی «اقدام های تاسف بار دولت ایران علیه آنان» را محکوم کرد.

در این برنامه پیام ویدیویی نیز از رضا اصلان نویسنده و استاد الهیات دانشگاه کالیفرنیا پخش شد و هنرمندان برنده جایزه گرامی، کیسی پورتر و جیبی اکل، خواننده ایرانی تبار اوا بائر، و اندی مدنیان خواننده ساکن لس آنجلس نیز برنامه های هنری اجرا کردند.

بیست و پنج سال پیش نیز یک بار دیگر در شرایطی مشابه جمعی از رهبران مذهبی بهائیت دستگیر و زندانی و سپس توسط رژیم اسلامی ایران اعدام شدند. طبق لایحه تصویب شده ای در سنای آمریکا، دولت ایالات متحده عملکرد رژیم اسلامی را در برابر این اقلیت مذهبی به شدت محکوم کرده است و آن را تخلف خشونت بار در انجام قراردادهای حقوق بشری خوانده است و خواستار آن شده است تا دولت ایران این زندانیان را که فقط به دلیل اعتقادات مذهبی خود زندانی شده اند فورا آزاد کند."

* یکی از سخنان بهاالله است: " عالم یک وطن محسوب و مَن علی الارض اهل آن"

برای ملاحظه گزارش اصلی ، می توانید به لینک زیر، مراجعه کنید:
http://www1.voanews.com/persian/news/religion/USC-freedom-of-religion-64457727.html

هیچ نظری موجود نیست: