یکشنبه، خرداد ۱

هجوم به موسسه علمی بهاییان ایران


دیروز اول خرداد بود؛ از ساعات اول بامداد مامورین امنیتی کار خود را شروع کردند. یورش گسترده به حدود 36 تن از منازل بهاییان در سراسر ایران و دستگیری 16 نفر از آنان.این هجوم و دستگیری ها در ارتباط با مسئولین موسسه علمی آزاد بهاییان صورت گرفت و علاوه بر هجوم به منازل و محل کار و ضبط رایانه های شخصی و کتب، آزمایشگاه نیز پلمپ شد.
این حملات گسترده به خصوص در تهران، شیراز، اصفهان و کرج صورت پذیرفته است.

این یورش به منازل پیمان روحانی، شاهین نگاری، رامین زیبایی، کامران مرتضایی، نوشین خادم، وحید مختاری، محمود بادوام، امان الله مستقیم، فواد مقدم، صدف ثابتیان، افروز فرمان برداری، سهیل قنبری، دانیال اوجی، امیرهوشنگ امیر تبار، فرهاد صدقی، نوید اسدی، پیمان کوشکباغی و آزیتا رفیع زاده، نگار باقری، نسیم باقری، طلوع گلکار، بابک بهشتی، آیدا طائف، نگین قدمیان، رکسانا کاظمی، فرانه تحقیقی، سینا و انیسا رحیمی، وفا میثاقیان، شهناز سمیعی، آقای طالعی، احمد گلزار، نغمه نعیمی، نعیم خاضعی، شکوه سلمانی، مظلوم جهرمی، کوروش شعاعی، مهران بهمردی صورت گرفته و در ضمن آن تا کنون 16 نفر بازداشت شده اند.

وحید محمودی، شاهین نگاری، رامین زیبایی، کامران مرتضایی، نوشین خادم، وحید مختاری، محمود بادوام، امان الله مستقیم، فواد مقدم، صدف ثابتیان، افروز فرمان برداری، سهیل قنبری، دانیال اوجی، امیرهوشنگ امیر تبار، فرهاد صدقی و نوید اسدی از بازداشت شدگان این حملات نیروهای امنیتی ایران هستند.

بهاییان ایران پس از انقلاب 57 و شکل گیری حکومتی مذهبی از جرگه شهروندان ایرانی خارج شدند. در قانون اساسی در میان اقلیت های مذهبی هیچ نامی از ایشان برده نشد و تمام حقوق و مزایای یک شهروند ایرانی در ارتباط با ایشان در هاله ای از ابهام باقی ماند. پس از انقلاب فرهنگی 59، تبعیض و فشار بر این جامعه شدت و گسترش یافت. تمام اساتید و دانشجویان بهایی از دانشگاه اخراج شدند و حتی اساتید بازنشسته از دریافت حقوق بازنشستگی سالهای خدمت خود بازماندند.

تبعیض علیه بهاییان که بنایش در قانون اساسی ایران گذارده شده بود، دست را برای مسئولین باز می گذاشت تا هر چه بیشتر مواردی بر این بی عدالتی بیفزایند. بهاییان از اشتغال در کارهای دولتی محروم شدند. تا سالها از اخذ گذرنامه و ثبت رسمی ازدواج و طلاق ممنوع شده بودند، تا نرم نرمک بعضی حقوق ابتدایی ایشان با پیگیری های قانونی به دست آمد. در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی تلاشهای از سوی ایشان برای از ابهام درآمدن وضعیت تحصیلی بهاییان صورت گرفت و بی نتیجه ماند.

از سوی دیگر در آیین بهایی بر کسب علوم و هنرها تاکید فراوان شده و نیز بر منع تقیه و ریا بنابراین در دانشگاهی که صفحه نخست آن با ستون مذهب تبعیض آمیز تنها چهار گزینه اسلام، زردشتی، مسیحی و کلیمی را در خود می گنجاند، جایی برای جوانان این جامعه بازنمی گذارد. بنابراین بهاییان ایران ( اساتید بهایی اخراجی از دانشگاه) در سال 1366 با امکاناتی ابتدایی ولی با کمال اشتیاق، رشته های محدودی را برای تحصیل جوانان بهایی ایران مهیا کردند و در منازل به آموزش این جوانان پرداختند تا جامعه ای که از سوی مسئولین ایران از تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی مورد فشار قرار گرفته بود، به زندگی خود در خاک ایران ادامه دهد و جوانانی را بارآورد که برای این مرز و بوم و تمام کره خاکی مفید و سازنده باشند.

در 7 مهر ماه 1377، یورش گسترده دیگری به منازل 500 نفر از بهاییان ایران صورت گرفت. تمام کامپیوترها و وسایل آزمایشگاهی به تاراج برده شد و تعداد زیادی از اساتید و مسئولین این موسسه بازداشت شدند. درخواست نامشروعی که از ایشان شد، تعطیلی این دانشگاه خودجوش بود که هرگز از سوی مسئولین این موسسه مورد قبول واقع نشد.

بهاییان ایران به مانند سایر ایرانیان، یک انسانند و یک ایرانی . نداشتن حق ابتدایی تحصیل دانشگاهی در دانشگاههای کشور، هیچ توجیه انسانی ، دینی و اخلاقیی ندارد. به همین دلیل مسئولین ایران سعی می کنند هویتی جعلی، سیاه و مطرود از این شهروندان ایرانی بسازند تا هر چه بیشتر بتوانند آنها را مجبور به مهاجرت اجباری از ایران نمایند و نیز به سیاست های تبعیض آمیز و ناعادلانه خود ادامه دهند، تا هیچ صدای متفاوتی در این سرزمین هزاررنگ شنیده نشود.

بهاییان نیز به مانند تمام شهروندان دیگر ایرانی مورد تبعیض، باید حقوق خود را در کشور خود دارا شوند؛ با هویت و نام واقعی خود، با هر آنچه هستند نه با آنچه مسئولین ایران دوست دارند که باشند. جوانان بهایی ایران با نام "بهایی" و با هویت حقیقی خود و نه در سایه تقیه و دروغ، به حقوق خود خواهند رسید. همانطور که کردها و اقلیتهای قومی، دانشجویان محروم از تحصیل، روزنامه نگاران، زنان و دگراندیشان با تفکر ناب خود و اندیشه های رنگارنگ خود باید به حق آزادی بیان، دین و عقیده در زادگاه خود برسند.


برای مراجعه به مطالب مربوط به این لینکها توجه کنید:
http://khabarnavard.blogspot.com/2008/09/blog-post_28.html

http://khabarnavard.blogspot.com/2009/07/blog-post_08.html

۱ نظر:

ناشناس گفت...

This is just to correct the news that the home of Roohollah Haghpajooh has not been raided. He has not been arrested either.