چهارشنبه، تیر ۱

بهفر خانجانی و شروع محکومیت 4 ساله اش در زندان سمنان


با آغاز اولین روز تابستان 90، دوران محکومیت 4 ساله بهفر خانجانی نیز در زندان سمنان شروع شد.
تاکنون 7 نفر از شهروندان بهایی سمنان در زندان به سر می بردند و با شروع محکومیت بهفر خانجانی، این تعداد به 8 نفر رسیده است. زنها همگی به زندان اوین تهران منتقل شده اند و ملاقاتها و تماسهای تلفنی شان بیش از پیش محدود شده است و مردها در زندان سمنان به سر می برند. صهبا رضوانی، شعله طائف، منیژه منزویان، سوسن تبیانیان از زندانیان زن سمنان و بهنام متعارفی، علی احسانی، سیامک ایقانی و بهفر خانجانی از زندانیان مرد بهایی در زندان سمنان هستند.

بهفر خانجانی نیز از شهروندان بهایی سمنان است که به خصوص پس از یورش هماهنگ و گسترده نیروهای امنیتی به منازل بهاییان سمنان، مورد آزار فراوان مامورین قرار گرفته است. وی 35 ساله و دارای دو فرزند خردسال دختر به نامهای سماء و دنیا است. به گزارش خبرگزاری رهانا، وی تا کنون چندین بار در حمله به شهروندان بهایی سمنان، دستگیر شده است. بار اول در سال 1372 و هنگام انتخاب واحد خود برای دروس دانشگاه علمی آزاد بهاییان و در اصفهان، بار دوم در اسفند ماه 1373، در سال 1385 به علت انتشار تظلم نامه به دوایر دولتی نظیر استانداری برای رسیدگی به حق تحصیل بهاییان، در16 دی ماه سال 1388 نیزبه همراه افشین ایقانی، دستگیر شد و 57 روز را در زندان سمنان سپری نمود و با قید وثیقه ای بسیار بالا (3میلیارد ریال) به طور موقت آزاد شد.

اما این دستگیری های پیاپی تنها ظلم وارد بر او و خانواده اش نبوده است. در زمستان 1387 در دو نوبت در بهمن ماه ساعت 3 صبح و اسفند ماه ساعت 1 صبح، برخی از افراد تحریک شده، قصد کردند که آپارتمان مسکونی وی را که همچنین پدر و خواهرش نیز در واحدهای دیگر این آپارتمان زندگی می کنند، با پرتاب چندین کوکتل مولوتوف به آتش کشند و نیز در اسفند ماه 87، شعارهای توهین آمیزی بر دیوار منزل او و چندین تن از بهاییان سمنان نوشته شد. وی همچنین چندین بار از سوی افرادی ناشناس در اواخر سال 1386 به صورت تلفنی تهدید به مرگ شده است. در ضمن در سال 87 مغازه پوشاک همسرش، شمیل پیراسته با عنوان کتبی "اسقاط صلاحیت" و نیز به طور شفاهی با عنوان" دستور از بالا" پلمپ شد. از اواخر سال 86 با عدم تمدید تسهیلات بانکی یا عدم پرداخت تسهیلات جدید بانکی روبرو شد که هدف آن محاصره کامل اقتصادی او و خانواده اش بود و در 25 آذر87 منزل وی، پدرش و دو خواهرش به همراه 16 خانواده دیگر مورد تفتیش و بازرسی نیروهای امنیتی قرار گرفت که بسیاری از اموال و اثاثیه نامبرده ضبط و مصادره و اسناد توقیف شد واین روند تا کنون نیز ادامه دارد.

از دیگر سیاستهای دولت برای فشار اقتصادی بر او و خانواده اش از اواسط سال 87 آغاز شد. امام جمعه شهر سمنان علنا در جواب سوال خریداران مسکن عنوان می کند که از بهائیان بالاخص این آقا خریداری نکنید و معامله با او حرام است. در طی دستگیری و بازجویی ها، مورد تحقیر و توهین و فشارهای روانی بازجوهایش قرار گرفته است. به علت فشار روحی و عصبی، بیماری لاعلاج پوستی وی تشدید شده است و این در حالی ست که پزشکان، بهبود این بیماری سخت را به مشروط به زندگی در محیطی آرام و بی استرس دانسته اند.

در نهایت، دادگاه نامبرده در 28 فروردین ماه 89 برگزار گردید و با اتهامات " عضویت در گروه غیرقانونی بهائیت مانند جلسات دعا و ضیافت نوزده روزه به استناد ماده 499 "به 4 سال حبس تعزیری محکوم گردید و با برگزاری دادگاه تجدید نظر در دی ماه 89، مهر تایید بر این حکم ناعادلانه، زده شد. وکیل وی خانم نسرین ستوده نیز در حال حاضر در زندان به سر می برند.

این در حالی ست که همسر خواهر او، علی احسانی نیز از دیگر شهروندان بهایی است که در زندان سمنان به سر می برد.

هیچ نظری موجود نیست: