سه‌شنبه، مهر ۲۶

مسئولین دانشگاه علمی بهاییان مجموعا به 30 سال حبس محکوم شدند



پس از 5 ماه بازداشت مسئولین و مرتبطین با دانشگاه علمی بهاییان، وحید محمودی و کامران مرتضایی هر یک به 5 سال، و رامین زیبایی، نوشین خادم، ریاض سبحانی، فرهاد صدقی و محمود بادوام به 4 سال حبس محکوم شدند.به گزارش خبرگزاری رهانا، این حکم در روز 25 مهر ماه 90 از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به این افراد اعلان شده است.
اتهام این افراد برای این احکام سنگین "عضویت در گروهک ضدامنیتی بهایی" عنوان شده است. هفته گذشته 6 تن از این زندانیان مَرد، بدون اطلاع به زندان رجایی شهر و نوشین خادم نیز از بند 209 اوین به بند عمومی این زندان منتقل شده اند.

وحید محمودی، کامران مرتضایی، نوشین خادم، فرهاد صدقی، رامین زیبایی و محمود بادوام در روز اول خرداد ماه در یورش گسترده نیروهای امنیتی به دانشگاه علمی بهاییان، دستگیر شدند و از آن روز تا کنون تحت بازجویی و بازداشت قرار داشته اند. مامورین امنیتی تهران، یک هفته بعد، ریاض سبحانی بدون حکم در منزلش دستگیر شد. علت دستگیری این افراد، تدریس و رسیدگی به امور دانشجویان محروم از تحصیل بهایی در موسسه ای خود جوش در جامعه بهایی ایران بوده است. در ضمن، در مصاحبه ای با پسر ریاض سبحانی، وی اعلام کرده است که پدرش به علت کمک مالی به این موسسه بازداشت شده است.
نکته قابل توجه این است که اتهام این افراد عضویت در جامعه بهایی ایران ذکر شده است و صفت "ضد امنیتی" به اعضای این جامعه داده شده است. این در حالی ست که در سایتهای دولتی اعلام شده است این دانشگاه برای ایجاد شغل برای جوانان بهایی و نیز ماندن آنان در ایران تاسیس شده است. این نگرانی های دولت ایران نشان از سیاستهای آشکار ایشان برای ازدیاد فشار بر افراد این جامعه دینی و خروج ایشان از ایران دارد.

دستگیری های گسترده، دروغ پردازی بر ضد پیروان این آیین، ایجاد محدودیتهای روزافزون شغلی و به وجود آوردن فضایی ناامن برای این شهروندان ایرانی، نمونه هایی از رفتار دولت ایران در ارتباط با بهاییان است. استفاده از اصطلاح "گروهگ ضد امنیتی"بهای می کوشد هر فعالیت مذهبی، فرهنگی و اجتماعی ایشان را ضد امنیتی تصویر کند تا به راحتی بتواند با ابزار به ظاهر قانونی، فشارهای بیشتری را بر ایشان وارد آورد.

هیچ نظری موجود نیست: