پنجشنبه، خرداد ۶

تاریخ محاکمه بعدی یاران ایران در 22 خرداد!!


بعضی تاریخها همیشه در ذهن انسان می ماند؛ حتی اگر بخواهد فراموششان کند. یکی از این روزها که به تازگی در تقویم ایران ستاره خورده و به یاد ماندنی شده 22 خرداد است.
اما موضوع مستقیم به تاریخچه این روز مربوط نمی شود بلکه مسئله درباره همزمانی یک اتفاق با این روز پررنگ است؛ دادگاه 7 مدیر جامعه بهایی در 22 خرداد.
به راستی چرا بعد از گذشت بیش از دو سال از دستگیری این 7 نفر و وضعیت بلاتکلیف و شرایط توان فرسایشان در اوین و برگزاری سه دادگاه غیر علنی، این روز برای دادگاه بعدی که به نظر تعیین کننده می رسد، انتخاب شده است؟
فریبا کمال آبادی(طائفی)، جمال الدین خانجانی، بهروز توکلی، وحید تیز فهم، سعید رضایی، عفیف نعیمی و مهوش شهریاری( ثابت) در سحرگاه 25 اردیبهشت 87 در خانه های خود دستگیر شدند. تنها علت دستگیری ایشان مدیریت جامعه اقلیت 300000 نفری بهاییان ایران بود اما اتهاماتی که دولت ایران بر ایشان آویخته و هیچ سندی دال بر اثبات آن وجود ندارد، ارتباطی با علت دستگیری ایشان ندارد. اتهامات بی اساس " تبلیغ علیه نظام"، " تبلیغ علیه امنیت ملی"، " جاسوسی برای بیگانگان" و"توهین به مقدسات" از مواردی ست که دولت ایران بر ایشان وارد آورده است.
پیش از این چندین بار تاریخی برای رسیدگی به وضعیت این افراد تعیین گردید ولی هر دفعه با بهانه ای به تعویق افتاد و تا به حال سه دادگاه در 22 دی ماه، 18 بهمن ماه 88 و 23 فروردین 89 به صورت غیر علنی برگزار شده است. این دادگاه ها در شرایطی برپا شد که وکیل اصلی این 7 نفر خانم شیرین عبادی در ایران به سر نمی برد و آقای عبدالفتاح سلطانی نیز نتوانسته بود در دادگاه شرکت کند. حضور دو وکیل دیگر نیز با اصرار فراوان ایشان صورت پذیرفت در هر سه محاکمه، خانواده های این افراد اجازه شرکت در دادگاه را نیافتند و مراسم در پشت درهای بسته و به صورت غیر علنی برگزار شد.
حال همزمان قرار دادن روز محاکمه جدید با سالروز انتخابات 22 خرداد عجیب می نماید؛ روزی که حساسیت شدید دولت را در پی دارد و بنا به اظهارات صریح مسئولین دولتی و صدا و سیمادر حال کشیدن خط و نشانهایی برای این روز هستند و به نظر می رسد سناریوی تخیلی دیگری در حال نوشتن است .
سوال اینجاست بعد از دوسال بلاتکلیفی چرا در 22 خرداد؟

هیچ نظری موجود نیست: