شنبه، شهریور ۴

شروع حکم دو ساله لوا خانجانی، شهروند بهایی تهران


لوا خانجانی، شهروند بهایی 26 ساله، روز شنبه 4 شهریور ماه برای اجرای حکم دو ساله خود راهی زندان اوین شد. وی پیشتر در 13 دی ماه 88 به همراه همسر و 8 تن از دیگر شهروندان بهایی خود در تهران دستگیر شد و 50 روز تحت بازجویی و زندان موقت، بدون اجازه ملاقات با خانواده اش قرار گرفت. 
مامورین اطلاعات در 21 بهمن ماه سال 88 پدر وی، علاء الدین خانجانی و برادرش فواد خانجانی را نیز دستگیر کردند. در حال حاضر برادر وی فواد نیز در حال گذراندن حکم ناعادلانه 4 سال حبس تعزیری خود است. وی که پیشتر در زندان اوین نگهداری می شد ، در هفته های اخیر و بدون اطلاع قبلی به همراه تعدادی دیگر از شهروندان بهایی به زندان رجایی شهر منتقل شد.

لوا خانجانی نوه جمال الدین خانجانی از 7 مدیر جامعه بهایی ایران است که بیش از 4 سال پیش دستگیر و به تحمل 20 سال حبس محکوم شده است. این محکومیت در شرایطی صورت می گیرد که نامبرده بیش از 80 بهار از عمرش گذشته است.. 

با ورود لوا به بند زنان زندان اوین، تعداد زندانیان زن بهایی در این بند به 6 نفر می رسد. در حال حاضر، فریبا کمال آبادی (طائفی)، مهوش شهریاری (ثابت)، نوشین خادم، فاران حسامی (رحیمیان)، منیژه نصراللهی (منزویان) و لوا خانجانی (مبشر) در زندان اوین نگهداری می شوند. بازداشت این افراد در نهایت بیداد و تنها به علت اعتقادشان به آیین بهایی ست.

بازداشت 5 تن از شهروندان بهایی امدادگر در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی



روز پنجشنبه 2 شهریور ماه، 35 تن از فعالان مدنی که برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده در آذربایجان شرقی شتافته بودند، دستگیر شدند. این امدادگران که داوطلبانه برای جمع آوری کمک های مردمی به این مناطق سفر کرده بودند، با یورش نیروهای امنیتی مواجه شده و بازداشت شدند. نوید خانجانی، شایان وحدتی، میثاق افشار، فرید روحانی و واحد خلوصی 5 تن از این امدادگران و از شهروندان بهایی و نیز از اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی بوده اند.
با وجود آزاد کردن تعدادی از این 35 نفر و نیز میثاق افشار به قید وثیقه 5 میلیار ریالی، هنوز خبری از آزادی 4 تن دیگر از این شهروند بهایی وجود ندارد.

چهارشنبه، مرداد ۱۸

اعلام احکام و نیز شروع حکم چند شهروند بهایی سمنان





در ادامه دشوارترکردن روزافزاون شرایط زندگی بر شهروندان بهایی سمنان، حکم ندا مجیدی( قربانی ) و نیز نادر کسایی اعلام شد. بر اساس این احکام ندا مجیدی (قربانی)، از شهروندان بهایی سنگسرسمنان در دادگاه بدوی به پرداخت 40میلیون ریال محکوم شده است. نامبرده  در آذر ماه سال گذشته (1390) در حالیکه باردار بوده حدود 1 ماه به ستاد خبری اطلاعات سمنان احضارشده و مورد بازجویی قرار گرفته است.


نادر کسایی از دیگر شهروندان بهایی سمنان  نیز در دادگاه بدوی به 1 سال حبس تعزیری محکوم شده است . وی در اسفند 89 بازداشت ودر فروردین سال بعد با قید وثیقه آزاد شد. قاضی مربوطه در دادگاه بدوی وی را به 3 سال حبس تعزیری محکوم کرد و این حکم در در دادگاه تجدید نظر تایید شد و3 ماه از حکم خود را در زندان سمنان گذراند که در دیوان عالی کشور توقف حکم برایش صادر شد. نادر کسایی با قید وثیقه آزاد شد ومجددا در دادگاه بدوی پرونده مورد بررسی قرار گرفت  که دادگاه به 1 سال حبس تعزیری حکم داد. شایان ذکر است که همسر ایشان خانم شهره اعظمی  نیز به 8 ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به علاوه حکم 1 ساله آقای گودرز بیدقی از شهروندان بهایی سنگسر سمنان در تاریخ دوشنبه 26 تیر ماه  نیز اجرا شد . قابل ذکر است نامبرده در دهه 60 نیز به خاطر اعتقاد به دیانت بهایی مدتی را در زندان سپری نمودند . اکنون دختر وی روفیا بیدقی نیز مدت 2 ماه است که در حال سپری نمودن حکم 1 ساله خود در زندان سمنان می باشد و چندی ست به همراه ژینوس نورانی از دیگر زندانیان زن جوان بهایی سمنان ممنوع الملاقات شده است.

* تصویر متعلق است به گودرز بیدقی

یک سال حبس تعزیری برای عرفان احسانی شهروند بهایی سمنان






عرفان احسانی از شهروندان بهایی سنگسر سمنان در دادگاه بدوی به 1 سال حبس تعزیری محکوم شد . اتهام وی تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی بوده است. همسر وی ترانه ترابی نیز به 20 ماه حبس تعزیری محکوم شده است . آنها دارای کودکی 1 ماهه می باشند. بارمان یک ماهه به علت یورش نیروهای امنیتی در ماههای آخر بارداری ترانه، یک ماه زودتر به دنیا آمده است و نیاز به رسیدگی های ویژه و بیشتری از سوی والدین خود دارد. این در حالی ست که مامورین اطلاعات سمنان، مادر این فرزند را برای اجرای حکم به زندان سمنان فرا خوانده اند و نیز زندان سمنان از نظر استاندارد بهداشتی و امکانات پزشکی و نیز تغذیه بسیار ضعیف است و نوزاد زودرس حساس نمی تواند در آن شرایط همراه مادر خود به زندان برود.
تمام این رنجهای بیدادگرانه بر شهروندان بهایی تنها به علت اعتقاد مذهبیشان در کشور ایران بر ایشان می رود. قصد مسئولین کشور چونان که خود نیز به صراحت به بهاییان در سراسر ایران می گویند، مجبور کردن ایشان به ترک سرزمینشان است. وقتی پس از سالها کشتار و زندان و فشار اقتصادی و ممانعت فرهنگی و شغلی، همچنان بهاییان بر اعتقاد خود استوارند، سیاست دولت ایران بر کوچ اجباری این بزرگترین اقلیت مذهبی ایران زمین تعلق گرفته و بنابراین به غیر انسانی ترین روشها برای اخراج این شهروندان ایرانی از این مرز و بوم کمر بسته اند. حتی نوزادان و نیز استخوانهای پوسیده مردگان نیز از دست وزبان ایشان در امان نیستند و چه دورند و غریب از وصیت پیامبر اسلام که به نام او حکم می رانند : "مسلمان کسی ست که دیگران از دست و زبانش در امان باشند"!!

* تصویر سمت راست: بارمان یک ماهه
تصویر سمت چپ :عرفان احسانی و همسرش ترانه ترابی (والدین بارمان)


یورش به منازل سه تن از شهروندان بهایی در قائمشهر


    در ادامه اوج گرفتن موج آزار و اذیت شهروندان بهایی در سراسر ایران، در 9 مرداد ماه 91، منازل سه تن از شهروندان بهایی قائم شهر مورد یورش و تفتیش نیروهای امنیتی این شهرستان قرار گرفت.
در این تاریخ مامورین اطلاعات  به منازل سه تن از بهائیان قائمشهر به نامهای حسین فنائیان، شهناز رنجبر (اولادی) و ذکرالله بابایی یورش برده و اقدام به تفتیش منازل آنها و جمع‌آوری کتابها و عکسهای مربوط به دیانت بهائی و کیس کامپیوتر و لپ‌تاپ نمودند . 
قابل ذکر است که حسین فنائیان در سالهای پس از انقلاب  به دفعات  زندانی و بازداشت و تبعید شده است و همسر و دختر ایشان هم در سال 87 بازداشت و به پرداخت جریمه‌ی نقدی محکوم شدند و این بار پنجم است که منزل آنها مورد بازرسی قرار گرفته است . همچنین شهناز رنجبر (اولادی) نیز در سال 89 بازداشت شده و پس از گذراندن دوران بازداشت موقت در دادگاه نهایی تبرئه شد و این بار دوم است که از سال 89 منزلشان مورد بازرسی قرار گرفته است . این در حالی ست که پریسا بابایی فرزند ذکرالله بابایی در سال 90 پس از تفتیش منزل بازداشت شده و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است


چهارشنبه، مرداد ۱۱

دستگیری های گسترده شهروندان بهایی در اصفهان، یزد و اراک


در طی روز 11 مرداد ماه، بیش از 10 نفر از شهروندان بهایی در اصفهان، یزد و اراک توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، شهرام اشراقی، ساسان حقیری، آقای نقی پور، آذر پورخرسند در اصفهان، خسرودهقانی، نغمه فارابی و ویدا پروینی در ویلا شهر ( از شهرهای استان اصفهان) و طاهره رضایی در شاهین شهر اصفهان دستگیر شده اند.
شهروندان بهایی دستگیر شده در یزد نیز فریبرز باغی، فرحناز رستمی، ایمان رشیدی، فرید اشتری و ناطق نعیمی می باشند. در ضمن شهرام فلاح از شهروندان بهایی کرمان نیز در 10 مرداد ماه 91 توسط نیروهای امنیتی در یزد دستگیر شد ولی منزلش در کرمان نیز در همان روز مورد یورش و تفتیش نیروهای امنیتی کرمان قرار گرفت. کامپیوتر، تلفن همراه، کتب و عکسهای مذهبی و نیز برخی وسایل شخصی وی نیز ضبط شد. علاوه بر این تعدادی نیز در شهرستان اراک بازداشت شده اند که در آن میان نوید حقیقی به چشم می خورد.
سیل دستگیری های شهروندان بهایی اگر چه مدت هاست فزونی گرفته ولی به طور خاص از ماه گذشته اوج بیشتری یافته است. دستگیری نزدیک به 20 تن از شهروندان بهایی در شیراز، تهران، مشهد و یزد در تیر ماه گذشته و نیز یورش به منازل بیشتری از شهروندان بهایی، نشان از افزایش چشمگیر فشار و آزار دولت ایران بر این بزرگترین اقلیت مذهبی ایران است.

* تصاویر: بالا: نوید حقیقی (اراک)
پایین از راست به چپ: ساسان حقیری، خسرو دهقانی و شهرام اشراقی