سه‌شنبه، اسفند ۱۱

حرف تا عمل "از سَرا تا ثریا "



در حال زیر و رو کردن اخبار بودم که در "رهانا" چشمم به تصویرش خورد. او را هم بازداشت کردند: " نوید خانجانی"
در ساعت 11:30 شب سه شنبه 11 اسفند ماه، 6 مامور امنیتی به منزل وی در اصفهان یورش برده و پس از تفتیش محل و ضبط برخی وسایل شخصی مانند کامپیوتر، او را دستگیر نموده و به محل نامعلومی بردند.
نوید هم یکی از جوانان بهایی بود که به علت موهوم و نامعلوم " نقص پرونده" اجازه ورود به دانشگاه را نیافت و به مانند بسیاری دیگر از هم کیشانش از ادامه تحصیل بازماند؛ بنابراین آرام ننشست و برای حقوق اولیه خود و سایر ایرانیان از هر قوم و دین و اندیشه ای در زادگاهش، کوشید.

وی تلاشهای بسیاری در زمینه های گوناگون حقوق بشری به خصوص " حق تحصیل" انجام داد. این فعال حقوق بشری، پس از دریافت "نقص پرونده" به علت اعتقاد به آیین بهایی، تمام مراحل اداری پیگیری حقش را پشت سر گذارد و با آنکه از هیچ کدام جوابی نگرفت و در مواردی پاسخ گفتار را با لوله تفنگ*، برابر دید،از ادامه راه باز نایستاد.
به گزارش " رهانا" با بازداشت وی "تعداد اعضای در بند کمیته فعالان حقوق بشر به 7 تن می رسد."
این دستگیری ها در شرایطی رخ می دهد که هنوز صدای محمد جواد لاریجانی در نشست حقوق بشر ژنو، در گوشها طنین انداز است:"در ايران کسي به خاطر بهايي بودن از دانشگاه محروم نمی شود و مورد پيگرد قرار نمي گيرد"، "حقوق بشر در ایران به طور کامل اجرا می شود" این جملات همزمان بادستگیری این 7 فعال مدنی، تصویری طنزآمیز و در عین حال غم انگیز را در ذهن نقاشی می کند.


* صبح روز 21 شهریور ماه 87 ، حسام میثاقی، نوید خانجانی، صمیم پزشکی و آرمین رحمانی برای پیگیری علت محرومیت از تحصیلات عالیه واخراج از دانشگاه به خاطر عقیده، به دفتر آقای " رهبر" که نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی است رفتند. او که در ملاقات قبلی همکاری بسیاری با آنان نموده بود و تحصیلات عالیه را ازحقوق حقه ایشان دانسته بود و به آنها قول داده بود تا کارشان را پیگیری نماید، در ملاقات اخیر این جوانان به نحو دیگری برخورد نمود. ملاقات دوم این چهار جوان در 21 شهریور ماه صورت پذیرفت و آنها در بدو ورود به دفترآقای رهبر با مردی که لباس شخصی به تن داشت مواجه شدند که خود را " قندی" معرفی می کرد و به این چهار جوان گفت که دستور رسیده آقای "رهبر" نباید در موضوع حق تحصیل این دانشجویان دخالت کنند و با تهدید از این جوانان خواست که محل را ترک کنند ولی آنها اصرار کردند و با پاسخ خشن آقای قندی مواجه شدند. در این زمان آقای قندی نیروهای امنیتی و چند لباس شخصی مسلح به سلاح گرم انتظامی را به داخل خواند و شروع به تهدید کرد. در این زمان آقای رهبر- نماینده مردم اصفهان -از اتاق خارج می شود و تاکید می کند که نمی تواند کاری برایشان بکند و لباس شخصی ها را مرخص می کند. 4 جوان هم با دیدن نیروهای سلاح به دست محل را ترک می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: